Czy jazda na trenażerze szkodzi carbonowej ramie
Czy jazda na trenażerze może zaszkodzić carbonowej ramie roweru. Czy producenci rowerów mają takie same zdanie jak producenci trenażerów na ten temat?
Dyskusji na ten temat toczy się wiele i to już od długiego czasu. Temat często przewija się na forach czy grupach na facebooku. Kampanie reklamowe to jedno, a oficjalne stanowisko wyrażone w warunkach gwarancji czy też mniej oficjalne podawane w odpowiedziach w Internecie to co innego.
Dla przykładu odpowiedź marki Specialized na Twitterze pod postem z rowerem wpiętym w trenażer.
Tłumacząc: "Nie projektujemy oraz nie testujemy rowerów pod kątem użytkowania na tenażerach, oraz nie rekomendujemy montowania rowerów z carbonową ramą na trenażerze gdzie są sztywno zamocowane"
Musicie przyznać dość wymijająca odpowiedź... :) Choć to stanowisko wyrażone w 2017 r. W nowym uzupełnieniu do instrukcji użytkowania z 2020 uległo znaczącej zmianie o czym poniżej.
Wielu z Was spotkało się na pewno nie raz z reklamą ZWIFT gdzie na przykład Geraint Tomas pedałuje wesoło na teamowym Pinarello Dogma F12. Warto jednak zwrócić uwagę że w reklamie używa on Wahoo Kickr V5 który zapewnia minimalny ruch na boki podobnie jak rocker plate. Właśnie takie detale mają później znaczenie. Bo co nam po tym że ktoś napisał w internecie: "Ja już jeżdzę trzeci sezon i absolutnie nic z moim rowerem się nie dzieje"
Co na temat trenażerów mówią warunki gwarancji oraz instrukcje użytkowania poszczególnych producentów:
CANYON:
Tutaj dostępna jest rekomendowana lista modeli oraz informacje na temat korzystania z trenażerów rolkowych i trenażerów z napędem bezpośrednim - Direct Drive. Oczywiście pod uwagę należy wziąć szereg wymienionych warunków. Ale ogólnie rzecz biorąc ich modele z listy są zatwierdzone do użytku z trenażerami
SPECIALIZED:
W swojej instrukcji mają zapis:
“There are lots of different trainer types available, including wind trainers, magnetic trainers, fluid trainers, trainers that attach directly to the bicycle, rollers, and others. Depending on the trainer type and use, it may potentially apply unusual forces on your bicycle, wear parts, and/or weaken or damage your bicycle. Use a trainer at your own risk.
Starting with Model Year 2020, Specialized is testing and certifying all road bicycles for common trainer use. Other Specialized bicycles, including prior to Model Year 2020, are not designed or tested for trainer use and may be used on trainers at your own risk"
Czyli ze względu na rózne rodzaje trenażerów i sposoby użycia możesz generować niestandardowe obciązenia dla roweru, które mogą prowadzić do jego uszkodzenia lub zniszczenia. Używasz na własną odpowiedzialność.
Począwszy od modeli z roku 2020 wszystkie rowery szosowe są testowane i certyfikowane do użytku na trenażerach.
SCOTT:
Ma za to zapis który na pewno nie ucieszy fanów zimowych domowych treningów
OSTRZEŻENIE: Używanie trenażerów Turbo/Smart nie jest dozwolone w karbonowych rowerach szosowych SCOTT. Jeśli chcesz korzystać z takiego urządzenia, robisz to na własną rękę, a SCOTT Sports SA nie ponosi ryzyka, ani odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia
OSTRZEŻENIE: Korzystanie z trenażerów Turbo/Smart jest zabronione w przypadku rowerów SCOTT Carbon Gravel/CX. Jeśli chcą Państwo korzystać z takiego urządzenia, robią to Państwo na własne ryzyko, a SCOTT Sports SA nie ponosi żadnego ryzyka ani odpowiedzialności.
TREK:
Trek nie ma żadnych specyficznych zapisów związanych z wyłączeniem użytkowania rowerów na trenażerach. Jez Loftus z Treka mówił że sztywne wpięcie ramy zmienia jej charakterystykę ruchu od tej do której rower był projektowany. Generalnie nie jest to problemem ale czynniki jak siła zacisku wchodzą tutaj w grę. Częstym problemem jest zbyt luźny zacisk powodujący "podskakiwanie" roweru. Zbyt mocny zacisk też może spowodować uszkodzenie.
Jeśli nastąpi jakieś uszkodzenie ramy podczas użytkowania na trenażerze należy zgłosić się do dystrybutora lub sklepu, który w razie wątpliwości skieruje ramę na inspekcję bezpośrednio do producenta.
GIANT:
U tego producenta nie znalazłem żadnych przeciwskazań. Znalazłem za to całkiem obszerne artykuły na firmowym blogu odnośnie różnych rodzajów trenażerów, wraz z zachętą do treningów w tej formie :)
CANNONDALE:
Polityka tej firmy zawarta jest w instrukcji użytkowania:
“If you ride a trainer that requires the removal of the front wheel and clamps the fork dropouts: Be sure your fork quick release is tight! Relative movement will wear parts, weaken and damage your bike.
“If you ride a trainer that holds the bike up by clamping the rear quick release between two cones: Take off the nice, lightweight quick release that came with your bike. Substitute a heavy, classic all steel quick release and clamp it tight! Relative movement will wear parts, weaken and damage your bike.
“Be particularly cautious with a carbon frame or fork. Carbon is relatively soft, not abrasion resistant. If there is any relative movement, carbon will wear quickly.
“If you ride a trainer a lot, consider using an old bike. Corrosion from sweat will take its toll. Weight is irrelevant. Save wear on your expensive components.”
Genrealnie Cannondale zaleca szczególną ostrożność przy montażu roweru na trenażerze, w szczególności tego z cabonową ramą i widelcem. A najbadziej zaleca aby używać w tym celu stary rower:)
MERIDA:
Merida mówi że używanie szosowych rowerów do treningu na trenażerach nie wpływa na gwarancję tak długo jak nie ma fizycznego kontaktu między ramą ( chainstays, seatstays, dropouts) a trenażerem.
BIANCHI:
Instrukcja Bianchi nie mówi nic na temat wyłączeń gwarancji w związku z używaniem roweru na trenażerach. Andrew Griffin z Bianchi stwierdza że problem może powstać jeśli ktoś zbytnio podekscytuje się podczas sprintu i się przewróci - wtedy będzie to uznane jako wypadek :)
Generalnie naprężenia i praca carbonowej ramy podczas jazdy na trenażerze jest duża, choć w teorii nie jest to ponad jej możliwości. Ja jednak uważam że korzystając z Rocker Plate podczas jazdy na trenażerze mam jedno duże zmartwienie mniej!